Palvelun toteuttaminen ja lastensuojelu hiersivät eniten Keski-Suomen sosiaalipalveluissa

Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen sosiaaliasiamies kokosi palautetta maakunnan 23 kunnan sosiaalihuollosta ja sai vuonna 2018 selvitettäväksi 428 asiaa (443 vuonna 2017). Yleisimmin palaute kohdistui lastensuojeluun. Kelan ja kunnan toimeentulotukiasiat vähenivät, vanhus- ja vammaispalvelujen palaute pysyi ennallaan. Yhteydenotoista neljännes oli tiedustelua ja valtaosa tyytymättömyyttä, etenkin palvelun toteuttamiseen.

Sosiaalihuollon tiedonhallinnan ja palvelujen digitalisoinnin osaaminen turvattava

Sosiaalialan osaamiskeskusjohtajat esittävät, että systemaattista sosiaalialan tiedonhallinnan ja tietojohtamisen kehittämistä sekä sosiaalipalvelujen digitalisointiosaamisen kehittämistä on tuettava. Alueiden organisaatiot tarvitsevat asiantuntijoiden tukea Kanta-palveluiden käyttöönottoon, asiakastiedon määrämuotoisen kirjaamiseen ja organisaatioiden toimintatapojen muutokseen sosiaali- ja terveydenhuoltoa uudistettaessa. Sosiaalialan osaamiskeskukset toimivat mielellään tukena näissä asiantuntijatehtävissä, kun työnjaosta sovitaan selkeästi ja toteuttaminen resursoidaan asianmukaisesti koko maassa.