Meijän Mielen matka päättyy – toimintaa ja tuloksia koottu loppuraporttiin 

Kymmeniä koulutettuja vapaaehtoista, lukuisia ryhmätoiminnan tapaamisia, satoja kohtaamisia… Nuorten aikuisten mielenterveystoipujien tukeen ja vapaaehtoistoiminnan kehittämiseen keskittyneessä Meijän Mieli -hankkeessa saatiin paljon aikaiseksi vuosien aikana. Nyt hankkeen toimintaa ja tuloksia on koottu yhteen Positiivista mielenterveyttä ja kaveruutta. Meijän Mieli -hankkeen (2020–2024) loppuraportti -julkaisuun.  

Merkittävää työtä nuorten mielenterveystoipujien kaverina – kokemuksia digikaveritoiminnasta

Millaista on olla digikaveri? Haastattelimme Meijän Mieli -hankkeen Meijän Kaveri -toiminnassa vapaaehtoisena toiminutta Alisaa. Hän kertoo kokemuksistaan digikaverina toimimisesta ja antaa vinkkejä niille, jotka pohtivat vapaaehtoiseksi ryhtymistä.

Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus vahvistamaan Keski-Suomen hyvinvointialueen sosiaalihuollon TKKI-toimintaa

Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Koske siirtyy liikkeenluovutuksella Keski-Suomen hyvinvointialueelle 1.6.2024 alkaen. Hyvinvointialueen aluehallitus hyväksyi esityksen liikkeenluovutuksesta 9.4. kokouksessaan. Liikkeenluovutus koskee kolmea työntekijää. Sosiaalialan osaamiskeskus sijoittuu hyvinvointialueen organisaatiossa tietojohtamisen palvelualueelle.

Hyvinvointialueilla mahdollisuus kerätä vaikuttavaa tietoa sosiaalisella raportoinnilla

Sosiaalinen raportointi tuottaa arvokasta tietoa asiakkaiden tuen tarpeista, palveluiden toimivuudesta sekä asiakkaiden arjessa näkyvistä ilmiöistä. Eija Huhtalan harjoitteluraportissa syvennytään sosiaalisen raportoinnin hyvinkin erilaisiin toteuttamisen tapoihin hyvinvointialueilla.

Mielenterveys- ja päihdepalveluihin pääsy huolettaa Keski-Suomessa

Palveluihin pääsyn korkea kynnys, ruuhkat ja resurssipula nousivat keskeisinä huolina esiin ammattilaisten ja asiakkaiden vastauksissa maaliskuussa pidetyissä Ilmiöt näkyviksi -työpajoissa. Ratkaisuiksi mielenterveys- sekä päihde- ja riippuvuusilmiöihin tunnistettuihin ongelmiin esitettiin ennaltaehkäisevän ja varhaisen tuen lisäämistä, erilaisia keinoja helpottaa avun saantia, kokonaisvaltaista asiakkaan tarpeiden huomioimista sekä monitoimijaista yhteistyötä.