Perheterapeuttiset työtavat kuuluisivat jokaisen lasten kanssa työskentelevän työkalupakkiin

Lasten kanssa työskentelevä ammattilainen kohtaa työssään yhä useammin emotionaalisesti traumatisoituneita lapsia. Emotionaalisesti traumatisoitunut lapsi tarvitsee moniammatillista tukea ja hoitoa. Raporttisarjassamme julkaistun Katja Salminen-Lahtisen perheterapeuttisen työotteen koulutuksen päättötyössä tuodaan esiin, että traumatisoitumisen ennaltaehkäisyä sekä toipumista tukevaa toimintaa voi ja tulee tapahtua kaikilla systeemin tasoilla, ei vain terapiassa. Lasten kanssa työskentelevien tulee olla traumatietoisia, jotta he voivat tukea niin traumatisoitunutta lasta kuin vanhempaakin. Traumainformoidussa osaamisessa olennaista on trauman tunnistaminen sekä toivotietoisen työotteen omaksuminen.

Vaikuta ja osallistu lokakuun Rakea rakentamassa -työpajan avoimeen kommentointiin 20.10. mennessä

Rakea rakentamassa – Keski-Suomen hyvinvointialueen rakenteellisen sosiaalityön viimeisessä työpajassa 4.10. pohdimme yhdessä rakenteellista sosiaalityötä strategiatyön näkökulmasta.  Mitä strategiatyö on rakenteellisessa sosiaalityössä ja miten se näkyy meidän kunkin toiminnassamme? Millaisina tekoina hyvinvointialueemme strategisten linjausten tulisi toteutua, jotta voimme parhaiten tukea alueen asukkaita?

Mitä luontohyvinvointi on? Käsitteen määrittelyä ja paikannuksia

Mitä luontohyvinvointi on ja voisiko siitä löytää ratkaisuja muun muassa sote-alan henkilöstön pito- ja vetovoimaan? Sosiaalityön opiskelija Hanna Teperin harjoitteluraportissa syvennytään luontohyvinvointi käsitteen määrittelyyn ja pohditaan, millaisia käsitteen tulevaisuudennäkymät voisivat olla. Mikä tekee luontohyvinvoinnista olennaisen lisäyksen rakenteisiimme, ajatusmaailmoihimme ja yhteiskunnalliseen keskusteluun?