Erityistä tukea tarvitseva, paljon palveluja tarvitseva vai paljon palveluja käyttävä?

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa käytetään useita eri käsitteitä, joilla viitataan ainakin osittain samoihin asiakasryhmiin. Minna Keräsen harjoitteluraportti pureutuu käsiteviidakkoon ja tarkastelee tutkimuskirjallisuuden valossa erityistä tukea, paljon tukea ja paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden suhdetta. Mitä milläkin käsitteellä tarkoitetaan ja millaiseen asiakasryhmään niillä viitataan?

Kosken lastensuojelun moniammatillinen asiantuntijaryhmä panostaa laadukkaan moniammatillisen yhteistyön toteutumiseen

Kosken Harjoitteluraportteja -julkaisusarja jatkuu Noora-Maria Laurilan työllä, joka käsittelee lastensuojelun moniammatillista asiantuntijaryhmää. Miten Kosken koordinoima asiantuntijaryhmä toimii tällä hetkellä ja miten sitä voitaisiin kehittää entistä paremmin tarpeeseen vastaavaksi ja oikea-aikaiseksi?

Poikkeustila vaatii selkeää, toistuvaa ja saavutettavaa viestintää

Koronaviruspandemia ja sen leviämisen hillitsemiseksi tehdyt rajoitukset ovat mullistaneet ihmisten arkea. Kriisikeskus Mobilen yhteydenotoissa poikkeustilanteen vaikutukset ovat näkyneet monella tavalla ja nostaneet esiin huolestuttavia ilmiöitä. Yhteydenotoissa välittyy ihmisten kokema ahdistuneisuus, masentuneisuus ja turvattomuuden tunne. Miten viestinnällä voidaan auttaa ihmisiä poikkeustilanteen aikana?