Mistä tiedän, että tiedän – pohdintaa sosiaalityön tiedonmuodostuksesta asiakastyössä

Tässä blogitekstissä käsittelen tiedonmuodostuksen haasteita sosiaalityön asiakastyössä. Keskiössä on kysymys siitä, miten tietoinen sosiaalityöntekijä on tietämisestään ja mitkä arvot tietämistä ohjaavat. Pohdin myös niin kutsutun hiljaisen tiedon merkitystä sosiaalityössä sekä sitä, miten sosiaalityöntekijän tietäminen on eettisesti kestävää ja läpinäkyvää.

PRO SOS -hanke päättyi – mitä sen jälkeen?

Viimeisessä PRO SOS haltuun -sarjan artikkelissa käännetään katse tulevaisuuteen ja PRO SOS -hankkeen jättämään perintöön. Keväällä ilmestynyt Tiekartta 2030 -selvitys pyrki kirkastamaan aikuissosiaalityön visiota tuleville vuosikymmenille ja uudesta hallitusohjelmasta löytyy useita viittauksia aikuissosiaalityöhön. Maakunnallistuvan aikuissosiaalityön verkosto ja Keski-Suomen aikuissosiaalityön maakunnallinen työryhmä taas jatkavat PRO SOS -hankkeen työtä valtakunnallisesti ja alueellisesti. Entä millaisia paikallisia esimerkkejä löytyy uudenlaisen sosiaalityön rakentamisesta yhdessä?

Kohtaamisen merkitys palvelupolulla

Palvelupolut kuntoon -hankkeen toisen koulutuksellisen työpajan aamupäivän seminaarin kantavaksi teemaksi muodostui asiakkaan kohtaaminen. Seminaarin puheenvuoroissa käsiteltiin eettisyyttä, erityistä tukea tarvitsevia henkilöitä ja maaseudulla asuvien ihmisten kokemuksia, mutta kohtaamisen merkitys palvelupoluilla tuli esiin jokaisessa esityksessä olennaisena osana asiakastyötä.

Pohdintoja osallisuuden vahvistamisesta ja valtaistamisesta asiakasasiakirjoissa

Toisessa Sosiaalityöntekijän silmin -blogitekstissäni nostan esille näkökulmia osallisuuteen. Ensin käyn läpi osallisuutta lainsäädännön pohjalta: miten laki sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista ottaa huomioon osallisuuden sosiaalihuollossa. Toiseksi pohdin osallisuuden vahvistamista sosiaalihuollon asiakastyön dokumentoinnissa viitaten VTT, dosentti Aino Kääriäisen videoluentoon, joka kuuluu Kansa-koulu-hankkeen kirjaamisvalmennusmateriaaliin.