Ajankohtaista nyt:
Uutta sosiaalihuollon tiedonhallinnan verkkosivuilla
- Sosiaalihuollon palveluprosessi on pakollinen kuvailutieto Kanta-palveluihin tallennettaville asiakirjoille. Palvelutehtäväkohtaisissa prosesseissa kuvataan tarvittavat sosiaalipalvelut. Lisäksi kuvataan, mitä asiakasasiakirjoja valmistuu eri asiakasprosesseissa.
Prosessipäivitykset ja sitä tukevat materiaalit on päivitetty. - Asiakasasiakirjoilla kuvataan sosiaalihuollon palvelutuotannon kannalta tarpeellisia asiakastietoja. Ne sisältävät sosiaalihuollon asiakkaaseen, hänen elämäntilanteeseensa ja palveluunsa liittyviä tietoja, joiden perusteella sosiaalipalveluja ja -etuuksia voidaan myöntää, arvioida ja seurata.
Asiakasasiakirjojen päivitetyt versiot verkkopalvelussa.
Muuta ajankohtaista
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) AVAIN-mittari tuottaa tietoa sosiaalityöstä ja sen vaikuttavuudesta. AVAIN-mittari on julkaistu koodistopalvelimella: Koodistopalvelutiedote 42/2017 (12.9.2017).
Lisätietoa AVAIN-mittarista. - Sosiaalihuollon tiedonhallinnan Sontikka V-seminaari 4.10.2017.
Esitykset luettavissa ja ladattavissa SlideSharessa.
Tulevia tapahtumia
- Tietojärjestelmätoimittajille suunnatut kyselytunnit: THL:n ja Kelan sosiaalihuollon määrittelyiden tulkinnan tukeen tarkoitettu vuoden viimeinen kyselytunti pidetään 13.12.2017 klo 13─15. Ohjeet osallistumiseen
- Sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuojaseminaari – SohviTellu 2017 ohjelma ja ilmoittautuminen
Valtionavustushankkeet
TurkKa-projektin tavoitteena on aloittaa Kanta-palveluiden I-vaiheen mukainen käyttöönotto päihdehuollossa ja sosiaalipäivystyksessä sekä pilotoida vanhojen asiakastietojen tallentamista sosiaalihuollon sähköiseen asiakastiedon arkistoon. TurkKa-projektin vanhojen tietojen osalta Kanta-palveluihin liittyminen tapahtuu kesäkuussa 2018 ja uusien tietojen osalta elokuussa 2018.
- Lisätietoa Turun sosiaalihuollon asiakastiedot Kanta-palveluihin (TurkKa) -projektista.
- VALAS Kanta -hankkeen tavoitteena on liittyä sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon I-vaiheessa. Abilita asiakastietojärjestelmässä olevat lastensuojelun vanhat sähköiset tiedot sekä liittymisen jälkeiset uudet lastensuojelun asiakasasiakirjat arkistoidaan PDF/A-muodossa. Vaasa on aloittamassa tuotantokäytön talven aikana.
Lisätietoa VALAS Kanta -hankkeesta.
Sosiaalihuollon valtakunnallisen tiedonhallinnan kehittämiseen liittyvät kysymykset, kommentit ja kehittämisehdotukset pyydetään välittämään osoitteeseen sostiedonhallinta@thl.fi.